Goethe, Steiner e a pedagogia Waldorf

Authors

  • Maria Florencia Guglielmo Universidade Federal de São Paulo

Keywords:

Goethe, Rudolf Steiner, Waldorf Pedagogy

Abstract

This article proposes to presente,in a synthetic way, the scientific method of Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Called by theauthor himself “delicate empiria”,it emphasizes the importance of phenomenon observation in the process of knowledge. The text addresses the concepts of “type”,“metamorphos is”, “polarity ”,“ intensification” and the central role occupied by the researcher’s self-development in the goethianistic method. He then discusses his influence on Rudolf Steiner’s philosophical work (1861-1925) and on the structuring of his educational proposal, both regarding to the conception of a human being that underlies it, asto his teaching methodology. Finally, a brief report on thedis cipline “Phenomenology of Goethe” offered in the 2nd semester of the undergraduate course of Rudolf Steiner College and its relevance to the training of future teachers is presented.

Downloads

Author Biography

Maria Florencia Guglielmo, Universidade Federal de São Paulo

Doutoranda do programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde da Universidade Federal de São Paulo, coordenadora da área de Apoio Pedagógico da Escola Waldorf Rudolf Steiner, docente do curso de graduação em Pedagogia e de pós-graduação da Faculdade Rudolf Steiner, Brasil.

References

AMRINE, F. The metamorphosis of the scientist. In: Goethe’s way of Science: a phenomenology of nature. New York: State University of New York Press, 1998.

BACH, J. Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia de educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2017.

FIGUEIREDO, L.C. Matrizes do Pensamento Psicológico. 17.ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 2012.

GOETHE, J.W. von. A metamorfose das plantas. São Paulo: Edipro, 2019.

GOETHE, J.W. von. Viagem à Itália. São Paulo: Ed. UNESP, 2017.

GOETHE, J.W. von. Doutrina das cores. 4.ed. São Paulo: Nova Alexandria, 2013.

GOETHE, J.W. von. Ensaios Científicos. São Paulo: Ad Verbum Editorial, 2012.

LINDENBERG, C. Rudolf Steiner: a biography. Great Barrington: Steinerbooks, 2012.

SEAMON, D. Goethe, Nature and Phenomenology: an introduction. In: Goethe’s way of Science: a phenomenology of nature. New York: State University of New York Press, 1998.

SPIEGELBERG, H. The phenomenological movement: an historical introduction. Norwell: Kluwer Academic Publishers, 1994.

STEINER, R. A obra científica de Goethe. São Paulo: Ed. Antroposófica, 1984.

STEINER, R. Linhas básicas para uma teoria do conhecimento na cosmovisão de Goethe. São Paulo: Ed. Antroposófica, 1986.

STEINER, R. A filosofia da liberdade. 3.ed. São Paulo: Ed. Antroposófica, 2000.

STEINER, R. A Arte da Educação – I: o estudo geral do homem – uma base para a pedagogia. 1.ed. São Paulo: Ed. Antroposófica, 1996.

STEINER, R. Minha vida: a narrativa autobiográfica do fundador da Antroposofia. São Paulo: Ed. Antroposófica, 2006.

Published

2021-04-09

How to Cite

GUGLIELMO, Maria Florencia. Goethe, Steiner e a pedagogia Waldorf. Revista Jataí, São Paulo, v. 3, p. 79–88, 2021. Disponível em: https://conteudofrs.emnuvens.com.br/revista/article/view/68. Acesso em: 18 jun. 2025.

Issue

Section

Articles