Educação e agricultura nas Escolas Waldorf no Brasil

Authors

  • Renier Marcos Rotermund Faculdade Rudolf Steiner
  • Michele Sebastião de Melos Escola Waldorf Querência
  • Ana Paula Passaes Galdino Escola Waldorf Angelim
  • João Fernando de Almeida Benedetti Escola Waldorf Novalis
  • Fernando Silveira Franco Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Agriculture, gardening, Pedagogy, agroforestry and environment

Abstract

This article deals with the pedagogical activity of working on land in Waldorf schools. The research, conducted by agroup of teachers from Waldorf schools involved with the topic, sought to investigate some aspects of how the activity, generally called gardening, is developed in Waldorf schools. For this, ithad the support of the Federation of Waldorf Schools in Brazil, which sent the invitation to all schools to which it hasaccess. The online questionnaire was spontaneously answered by 36 kindergartens and schools through out Brazil. All responses showed a greatdiversity of work and activities with students. Several respondents are located in rural or peri-urban areas and in the seespecially, it was found that there is more intensive work in this direction. In the kindergartens that responded, allstudents regularly have nature activities. It also revealed different strategies for the involvement of the school community, relationship with farmers, was temanagement, among others. We conclude that there is a great wealth ofwork carried out by these schools involving the Waldorf curriculum, the school body and the community as awhole in this very urgent topic. The groupalso raised concerns about the schoolsthat did not respond; what would be thebias given to the theme within them? We believe in the great pedagogical and environmental potential that the topichas, deserving a prominent place in school curricula and teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renier Marcos Rotermund, Faculdade Rudolf Steiner

Biólogo, Mestre em Urbanismo, ex-professor de jardinagem e ciências na Escola Waldorf Turmalina em Curitiba-PR, professor de Artes Aplicadas na Pós-graduação da Faculdade RudolfSteiner.

Michele Sebastião de Melos, Escola Waldorf Querência

Pedagoga, Licenciada em Letras, Educadora Terapeuta. Professora Waldorf desde 2013, conduz atualmente uma classe em seu 3º ano, na Escola Waldorf Querência, em Porto Alegre.

Ana Paula Passaes Galdino, Escola Waldorf Angelim

Engenheira Florestal, Pedagoga e Mestra em Ciências Ambientais. Professora Waldorf desde 2012. Professora de Classe do 7º ano na Escola Waldorf Angelim, Jundiaí-SP.

João Fernando de Almeida Benedetti, Escola Waldorf Novalis

Biólogo e Mestre em Agroecologia e Desenvolvimento Rural, agroflorestador e professor de agricultura na Escola Waldorf Novalis desde 2015 em Piracicaba, SP

Fernando Silveira Franco, Universidade Federal de São Carlos

Egenheiro florestal, doutorado em Ciências Florestais na área de Agroflorestas, Professor Associado na Universidade Federal de São Carlos e Professor voluntário de Agricultura na Escola Waldorf Aitiara, Botucatu-SP.

References

CRIANÇA E NATUREZA. Disponível em: <https://criancaenatureza.org.br/>. Acesso em: 18/06/2021.

EVANS, Fernando; PACÍFICO, Fernando. Mercado de flores ‘renasce’ durante pandemia e projeta faturamento 5% maior em 2020. Portal G1, 2020. Disponível em: <https://g1.globo.com/sp/campinas-regiao/noticia/2020/11/08/mercado-de-flores-renasce-durante-pandemia-e-projeta-faturamento-5percent-maior-em-2020.ghtml>. Acesso em: 16/07/2021.

FAO. Setting up and running a school garden. Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, 2005. Disponível em: <http://www.fao.org/3/a0218e/a0218e00.htm>. Acesso em: 20/06/2021.

FEWB. Planejamento Territorial das Escolas Waldorf no Brasil. São Paulo, s.d. Disponível em: <http://www.fewb.org.br/territorios.html>. Acesso em: 07/06/2021.

FRANCO, F. S.; ZAHN, F. S.; JOVCHELEVICH, P.; SANINE, P.; SANTOS, M. R. Ecologia de saberes na prática: a experiência da época de agrossilvicultura na Escola Waldorf Aitiara em seu entorno educativo e no Assentamento Horto Bela Vista, Iperó, SP, Cadernos de Agroecologia - Anais do XI CBA, São Cristovão: ABA – Associação Brasileira de Agroecologia, v.15. p.1 – 5, 2020.

LOUV, Richard. A última criança na natureza. São Paulo: Editora Aquariana, 2016.

OLIVEIRA, K. Mercado de flores é aquecido pela busca por tornar a casa mais agradável na pandemia. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/mercado-de-flores-e-aquecido-pela-busca-por-tornar-a-casa-mais-agradavel-na-pandemia/>. Acesso em: 07/07/2021.

RICHTER, T. Objetivo pedagógico e metas de ensino de uma Escola Waldorf. São Paulo: Editora Federação das Escolas Waldorf no Brasil – FEWB, 2002.

STEINER, R. Fundamentos da Agricultura Biodinâmica: vida nova para a Terra. Tradução Gerard Banwart. 3. ed. São Paulo: Antroposófica, 2010.

_______. Três palestras sobre Pedagogia Popular: nova orientação no sentido de uma vida espiritual livre. Tradução Carlos Lira. 1. ed. São Paulo: Hífen Editora e Círculo das Artes, 2019.

_______. A Arte da Educação – I: o estudo geral do homem – uma base para a pedagogia. Tradução Rudolf Lanz. 3. ed. São Paulo: Antroposófica, 2003.

UNESCO. Garden my School. UNESCO Green Citizens, Paris, 2015. Disponível em: <https://www.unescogreencitizens.org/projects/jardiner-mon-ecole/>. Acesso em: 20/06/2021.

Published

2021-04-09

How to Cite

ROTERMUND, Renier Marcos; MELOS, Michele Sebastião de; GALDINO, Ana Paula Passaes; BENEDETTI, João Fernando de Almeida; FRANCO, Fernando Silveira. Educação e agricultura nas Escolas Waldorf no Brasil. Revista Jataí, São Paulo, v. 3, p. 15–32, 2021. Disponível em: https://conteudofrs.emnuvens.com.br/revista/article/view/75. Acesso em: 12 may. 2025.

Issue

Section

Articles